Vrij Camperen

HEERLIJK VRIJ MET DE CAMPER OP PAD

Porto, stad met een verhaal

Wij hadden adviezen gekregen om bij het bezoek aan Porto te kiezen voor de camperplaats “Parking Sao Pedro da Afurada”Dicht bij het centrum en mooi uitzicht over de Douro. Omdat het weer erg slecht was kozen we voor een Camping “Parque Orbitur Canidelo” een kleine camping met prachtig ruim sanitair. Van daaruit een mooie fietsroute langs de Douro naar het centrum van Porto. We kwamen rond 16:00 uur aan en hebben een leuk plekje kunnen bemachtigen uit de wind en behoorlijk vlak. Van daaruit het dorp in gefietst om wat boodschappen te halen bij de lokale supermarkt. We fietste door de oude dorpskern wat erg leuk was en niet zo stijl om hoog. Alumiara had een modern winkelcentrum en was erg druk met shoppende gezinnen. Terug naar de camping hoefde we enkel af te remmen, verder gewoon naar beneden laten vallen. Daarna nog even een leuke wandeling over de boulevard en over het strand maar vanwege de harde wind en de hoge golven kwamen we niet ver. Alle gelegenheden waren gesloten vanwege het slechte weer. Alle hotels langs de boulevard zaten vol gasten achter het glas. We besloten om maar terug te gaan naar de camper en daar een klein hapje te maken voor ons zelf. Plannen gemaakt voor de volgende dag en vroeg naar bed.

De volgende morgen wilde we bij tijds naar Porto fietsen om zo ruim de tijd te hebben om de stad te bezoeken. Voor de camping lag een fietspad die helemaal tot in het centrum van Porto zou lopen. Eerste stukje langs de kustlijn in noordelijke richting en dan letterlijk langs de Douro tot in het centrum. Aan het noordeinde van de boulevard waren 2 grote parkeerterreinen waar je ook met de camper mocht staan maar daar waren geen campers te zien. Eenmaal in de buurt van Porto kwamen we bij een haven waar we werden omgeleid over de haven omdat er een marathon loop was die aan de overkant begon dan over de oude brug (Ponte Luis I) naar de zuidkant richting de kust en bij de haven het keerpunt en weer terug. Een mooi spektakel met veel vertier onderweg. We genoten van ons fietstochtje.

Na stukjes wandelen en fietsen kwamen we aan bij de “Ponte Luis I” waar we vanwege de marathon niet midden over de weg mochten en met de fiets lopend door de menigte over het smalle voetpad liepen. Eenmaal aan de noordkant was er geen doorkomen aan door de menigte van belangstellenden en de markt die daar op het plein was georganiseerd tussen de enorme terrassen van de verschillende horeca gelegenheden. Een mooie ervaring. We besloten om dan maar door de tunnel te gaan fietsen, die was afgezet voor de lopers maar op dat moment liep er bijna niemand. Aan de andere kant van de tunnel zijn we een zijstraat ingelopen die zo stijl om hoog gaat dat we het met de hoogste ondersteuning in de laagste versnelling niet redde om te blijven fietsen. Leuke oude middeleeuwse straatjes waar je in een portiek moest wachten als er een auto langs kwam. een hele klim maar we kwamen tot onze verbazing recht voor de ingang van de “Se do Porto” boven op de berg. Daar was ook het eindpunt van de metro die over het bovendek van de Ponte Luis I reed. Van daar uit een prachtig uitzicht over de oude stad Porto.

De terugweg naar beneden namen we de bredere wegen langs de gezellige winkelstraten van Porto. Onderweg nog even een lichte lunch genomen en wat leuke bijzondere winkeltjes bezocht. Toen we weer aan de zuidkant waren besloten we op zoek te gaan naar een Port kelder waar de beroemde drank Port uit Porto werd geproduceerd. We belde met Cockburn’s en hoorde dat we over 20 minuten konden aansluiten bij een rondleiding met Engelstalige gids. Prima, we komen er aan.

Wat we verkeerd hadden ingeschat is dat we weer een enorme klim moesten maken door een straat vol kinderkopjes, dus die 20 minuten hebben we niet gehaald maar we werden vriendelijk ontvangen door een medewerkster die ons snel naar de groep bracht die op da moment nog in een filmzaaltje zaten. Mooie rondleiding gehad met na afloop een proeverij van heerlijke port. Voor we weer naar huis gingen hebben we nog even een paar flessen gekocht om de dag in de camper in stijl af te kunnen sluiten.